loading...
پایگاه شهید کشمیری
Admin بازدید : 14 پنجشنبه 19 دی 1392 نظرات (0)

بسیج یعنی 30 سال حضور آگاهانه

بسیج یعنی حضور بهترین و با نشاط ترین و با ایمان ترین نیروهای عظیم ملت در میدان هایی که برای منافع ملی، برای اهداف بالا، کشورشان به آنها نیاز دارد، همیشه بهترین و خالص ترین و شرافتمندترین و پرافتخارترین انسانها این خصوصیات را دارند. بسیج در یک کشور، معنایش آن زمره‌ای است که حاضرند این پرچم افتخار را بر دوش بکشند و برایش سرمایه گذاری کنند.

بسیج یعنی ایمان عاشقانه

علت اینکه در کشور ما بسیج این طور درخشان شد و شکفت چه بود؟ ایمان عاشقانه، ایمان عمیق، ایمان توام با عواطف که از خصوصیات ملت ایران است، مثل بعضی از ملتهای دیگر، عواطف در این ملت جوشان است کلید بسیاری از مشکلات است. این ایمان با آن عواطف همراه شد و این رودخانه عظیم خودشان را به این دریای پهناور تبدیل کرد و مشکلات را در هر جایی که لازم بود از بین برد.

بسیج یعنی پاک ترین انسانها

بسیج عبارت است از مجموعه‌ای که در آنها پاک ترین انسانها، فداکارترین و آماده به کارترین جوانان کشور، در راه اهداف عالی این ملت و برای کمال رساندن و به خوشبختی رساندن این کشور جمع شده اند. … مجموعه‌ای که دشمن را بیمناک و دوستان را امیدوار و خاطرجمع می کند…بسیج در حقیقت مظهر یک وحدت مقدس میان افراد ملت است…بسیج در واقع مظهر عشق و ایمان و آگاهی و مجاهدت و آمادگی کامل، برای سربلند کردن کشور و ملت است.

بسیج یعنی حرکت

بسیج یک حرکت بی ریشه و سطحی و صرفاً ازروی احساسات نیست، بسیج یک حرکت منطقی و عمیق و اسلامی و منطبق بر نیازهای دنیای اسلام – و به طریق اولی – جامعه اسلامی است. قرآن کریم می فرماید: [ هو الذی ایدک بنصره و بالمؤمنین] ای پیامبر، خدای متعال تو را، هم به وسیله نصرت خودش و هم از طریق مؤمنین مؤید قرار داد و کمک کرد. این خیل عظیم مؤمنینی که در اینجا مورد اشاره آیه قران قرار گرفته اند، عبارت دیگری است از آنچه که امروز به نام بسیج در جامعه ما قرار دارد.

بسیج یعنی قدرت

این کار خدا بود که بسیج ملت ایران بتواند در سخت ترین میدانها که همان میدان جنگ است چنان قدرتی از خود نشان بدهد که دیرباورترین افراد هم قبول کنند که ملت ایران دارای توانایی است…بسیج یعنی کل نیروهای مؤمن و حزب اللهی کشور ما این که امام گفتند «بسیج بیست میلیونی» یعنی این.

بسیج یعنی تلاش و جهاد مخلصانه

اگر نبود آن همه تلاش و جهاد مخلصانه که شما رزمندگان نیروهای مسلح و بسیج مردمی در دوران جنگ هشت ساله نشان دادید و حقیقتاً اسلام را روسفید و امت رسول الله (صلی الله علیه و آله) را سربلند ساختید و اگر نبود خونهای مطهر و معطری که در راه خدا بر زمین ریخته شد؛ یقیناً امروز از نظام اسلامی اثری نبود و پرچم قرآن چنین سربلند نمی شد.

بسیجی یعنی مغز متفکّر

بسیجی یعنی دل باایمان، مغز متفکّر – دارای آمادگی برای همه میدانهایی که وظیفه این انسان را به آن میدانها فرا می خواند، این معنای بسیجی است.

بسیج یعنی آبادانی

امروز هم، بسیجی برای کشور دل می سوزاند برای آبادانی کشور تلاش می کند، برای حفظ استقلال ملی، هرچه بتواند کار می کند و از جان خود هم می گذرد، امروز هم اگر احساس کند دشمن می خواهد از روزنه‌ای، چه اقتصادی و سیاسی و چه فرهنگی – به داخل کشور نفوذ کند در مقابل او می ایستد و با مشت به صورتش می کوبد……امام فرمودند «بسیج باید سازماندهی بشود، باید یکدیگر را بشناسند، باید آمادگی به وجود بیاورند و آن را حفظ کنند» امروز هم تکلیف بزرگ شما همین کارست. خیال نکنند که بسیج یک امر احساسی است. بسیج یک امر منطقی و فکری و ریشه دار و عمیق است و کسانی که در کار این حقیقت بزرگ شرکت دارند؛ همه آحاد ملتند، هر کسی که بسیجی است باید به بسیجی بودن خود افتخار کند. بسیجی بودن، مایه سرافرازی و سربلندی پیش پروردگار است. …. فرهنگ بسیجی، فرهنگ معنویت و شجاعت و غیرت و استقلال و آزادگی و اسیر خواستهای حقیر، نشدن است.

بسیج یعنی ارزش

هفته بسیج در حقیقت فرصت و بهانه‌ای برای زنده نگه داشتن ارزشها و روح بسیجی در آحاد ملت، مخصوصاً جوانان پرشور و مدافعان عاشق صادق است. … همان طور که امام و پیشوای راحل عظیم الشأن ما فرمودند، من هم آرزو می کنم و از خدا می‌خواهم که با بسیجیان محشور باشم. بسیج یک افتخار و یک ارزش است. سعی کنید این روحیه بسیجی را برای کشور و انقلاب و اسلام حفظ کنید.

بسیج یعنی الگو

شما بسیجی ها باید به گونه ای رفتار کنید که احترام و محبت مردم جلب شود. شما باید نمونه اخلاق و تواضع و مهربانی و رعایت مقررات باشید. آن کسی بسیجی تر است که مقررات را بیشتر رعایت می کند، به خاطر آنکه این فرد بیشتر از همه برای نظام دل می سوزاند و مقررات، لوازم قطعی اداره درست نظام است.

بسیج یعنی سعادت ابدی

روحیه بسیجی و معرفت بسیجی باید فراگیر شود تا این کشور بتواند بار سنگینی را که بر دوش دارد که همان بار هدایت الهی و سعادت انسانهاست – به سرمنزل برساند، لذا بسیج تمام شدنی نیست.

بسیج یعنی یک فرهنگ

بعضى در میدان بسیج، خلوص و صفایشان مثل خورشید مى‏تابد و انسان را مجذوب مى‏كند. به‏هرحال، بسیج یك فرهنگ است؛ بسیج، یك ذهنیت برجسته و والا در جامعه‏ى ماست…شما آن نسلى هستید كه اگر خوب عمل كردید، آینده‏ى این كشور را – صد سال، دویست سال یا بیشتر – تضمین خواهید كرد. همین بیدار شدن، همین حساس بودن، همین انگیزه داشتن، همین ایمان، همین امید، همین تكیه به هدایت الهى و اعتماد به كمك الهى، قواره‏ى اصلى بسیج است؛ این یك فرهنگ است. اگر این‏طور حركت كنیم، خداى متعال كمك خواهد كرد. كمك الهى متعلق به همه‏ى خلایق است؛ به شرطى كه خودشان را آماده‏ى دریافت این كمك كنند؛ دستشان را دراز كنند و این میوه را بچینند؛ از جا بلند شوند، همت كنند و از این میوه استفاده كنند؛ این، در اختیار همه است.

بسیج یعنی مظهر تجدد و نوگرایى

بسیجى یعنى چه ؟ بسیج یعنى به صحنه آمدن و به میدان آمدن. چه میدانى؟ میدان چالش‏هاى حیاتى و اساسى. میدان‏ها و چالش‏هاى اساسى زندگى چیست؟ فقط آن وقتى است كه به كشورى حمله شود و مردم آن كشور به صحنه بیایند تا از مرزهاى خودشان دفاع كنند؟ البته كه نه؛ این فقط یكى از موارد به میدان آمدن است.

آن وقتى هم كه هویت ملى و سیاسى یك ملت مورد مناقشه قرار مى‏گیرد، جاى به میدان آمدن است. آن وقتى هم كه به فرهنگ و اعتقادات و باورهاى ریشه‏دار یك ملت اهانت مى‏شود و آن را تحقیر مى‏كنند، جاى به میدان آمدن است. آن وقتى هم كه نسل برگزیده‏ى یك ملت احساس مى‏كنند از غافله‏ى دانش عقب مانده‏اند و باید علاجى بكنند، جاى به میدان آمدن است. آن وقتى هم كه احساس بشود پایه‏هاى یك زندگى مطلوب و عادلانه در كشور احتیاج به تلاش دارد تا ترمیم و یا استوار شود، جاى به میدان آمدن است. آن وقتى هم كه جبهه‏هاى فكرى و فرهنگى دنیا براى تسخیر ملتها با ابزارهاى فوق مدرن می ‏آیند تا ملتى را از سابقه و فرهنگ و ریشه‏ى خود جدا كنند و براحتى آن را زیر دامن خودشان بگیرند، جاى به میدان آمدن است.

همه‏ى اینها انسانهایى را مى‏طلبد كه نیاز را احساس كنند…تجدد و نوگرایىِ حقیقى و باز كردن میدان‏هاى تازه‏ى زندگى، مطلوب اسلام است؛ اصلاً اسلام این را از انسان خواسته؛ این به بركت تأمل، تعمق، كار درست، كار فكرى، تلاش عملى، مجاهدت، استقبال از كار و از خطر در همه‏ى میدان‏ها، و همتها را بلند كردن به‏دست مى‏آید.

این كارها مربوط به كیست؟ مربوط به بسیج است. اگر بسیج را درست معنا كنیم، همین است. بسیج همچنین یعنى انسان باهمتى كه غیرت دینى و دانایىِ فكرى و نیازشناسى و ابتكار و جوشش ذهنى و خلاقیت دارد و وارد میدان می ‏شود.

اگر بخواهیم بسیج را در یك تعریف كوتاه معرفى كنیم، باید بگوییم: بسیج، عبارت است از مجموعه‏اى كه در آن، پاكترین انسانها، فداكارترین و آماده‏به‏كارترین جوانان كشور، در راه اهداف عالى این ملت و براى به كمال رساندن و به خوشبختى نائل كردنِ این كشور، جمع شده‏اند.

بسیج، عبارت است از تشكیلاتى كه در آن، افرادِ متفرّق و تنها، به یك مجموعه عظیم و منسجم و به یك گروه آگاه، متعهّد، بصیر و بیناى به مسائل كشور و به نیاز ملت، تبدیل مى‏شوند؛ مجموعه‏اى كه دشمن را بیمناك و دوستان را امیدوار و خاطرجمع مى‏كند. معناى بسیج، این است.

بسیج، یكى از بركات انقلاب و از پدیده‏هاى بسیار شگفت‏آور و مخصوص این انقلاب است؛ این هم یكى از آن گنجینه‏هاى معنوى بى‏پایانى است كه امام بزرگوار ما با دید الهى خود و با حكمتى كه خداى متعال به او ارزانى كرده بود، براى كشور و ملت و انقلاب ما به یادگار گذاشت.

بسیج در حقیقت، مظهر یك وحدت مقدّس، میان افراد ملت است.

همه میدانهایى كه بسیج در آن حضور پیدا كرده است، میدانهاى ملى است.

میدانهاى مربوط به همه ملت – مثل میدان دفاع مقدّس، میدان سازندگى و خدمات عمومى – است. هیچ‏وقت كشور، از یك مجموعه عظیمى كه از بهترین فرزندان كشور و با این خصوصیات تشكیل شده است، بى‏نیاز نیست.

بسیج، به جوانان اختصاص ندارد؛ جوان و پیر، دوش به دوش در آن حركت مى‏كند. پدر و پسر با هم مى‏آیند. امروز با هم هستند. بسیج، اختصاص به مردان ندارد؛. نام و نشان در آن نقشى ندارد؛ مسؤولیت مطرح است. هر وقت كه كشور گره‏اى داشته باشد، آن سرانگشتى كه در درجه اوّل باید آن گره را باز كند، نیروى عظیم بسیج مردمى است.

علّت این‏كه در كشور ما بسیج این‏طور درخشان شد و شكفت چه بود؟ ایمان عاشقانه، ایمان عمیق، ایمان توأم با عواطف كه از خصوصیات ملت ایران است

بسیج در واقع، مظهر عشق و ایمان و آگاهى و مجاهدت و آمادگى كامل، براى سربلند كردن كشور و ملت است.

بسیج، یك حركت بى‏ریشه و سطحى و صرفاً از روى احساسات نیست. بسیج یك حركت منطقى و عمیق و اسلامى و منطبق بر نیازهاى امروز دنیاى اسلام و – به طریق اولى‏ – جامعه اسلامى است.

كسى خیال نكند كه بسیج، یك حاشیه است و ملت و دولت و حكومت، به راهى مى‏روند و بسیج هم در كنارى نشسته و به خود مشغول است؛ خیر. «بسیج» متنِ حركت نظام است. همه باید بسیجى باشند. دولت و مسؤولان هم باید بسیجى باشند و بحمداللَّه هستند. بسیارى از بلند پایگان و مسئوولان برجسته كشور، حقیقتاً بسیجى و داراى فرهنگ و عقاید و حركت بسیجى هستند.

بسیجى كسى است كه براى ارزشهاى اسلام، اهمیت قائل است و معتقد به خدا و خاضع و خاشع در مقابل پروردگار عالمیان است.

بسیجى بلندهمّت است. خواسته ‏هاى او بزرگ و در حدّ اعتلاى كشور است.

خواسته او، نجات همه آحاد بشر و رفع فساد و فقر و تبعیض و بى ‏عدالتى و سلطه دشمن است.

فرهنگ بسیجى، فرهنگ معنویّت و شجاعت و غیرت و استقلال و آزادگى و اسیر خواستهاى حقیر نشدن است.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 16
  • کل نظرات : 6
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 14
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 9
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 9
  • بازدید ماه : 9
  • بازدید سال : 13
  • بازدید کلی : 1,142